سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تعمیر فرش در شیراز

تعمیر فرش

مرمت فرش یا رفوگری فرش یا تعمیر فرش به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش را اصلاح می‌کند. فرش یک وسیله کاربردی است و مواد تشکیل دهنده آن:(پشم، پنبه، ابریشم، کنف و…) آسیب‌پذیر است به‌طوری‌که از این بافته‌ها از گذشته؛ مگر در شرایط خاص و معدود، چیزی به دست ما نرسیده‌است. آسیب‌ها از قبیل پارگی، سوختگی و پوسیدگی بوده‌اند. (منبع: ویکی پدیا)

فرش ها زینت بخش خانه و جزء اصلی دکوراسیون هر ساختمانی هستند. به همین خاطر ارزش فرش بر کسی پوشیده نیست و طبیعتا هر فردی دوست دارد تا زیباترین و بهترین قالی ها را برای منزل خود انتخاب نماید.

خرید فرش اما تنها ابتدای راه است و برای آنکه این دارایی با ارزش مثل روز اول سالم و زیبا باقی بماند، نیاز به رسیدگی زیاد دارد.  به هر صورت فرش در زیر پا می افتد و در نتیجه بسیار مستعد کثیف شدن و عیب پیدا کردن است. در این شرایط با توجه به ارزش مادی و معنوی قابل توجه فرش، لازم است نسبت به ترمیم آسیب های موجود اقدام کرد.

این کار معمولا توسط خود فرش بافان و سایر افراد حرفه ای در این زمینه اجرا می شود. توصیه کلی ما نیز این است که نهایت دقت را در مراقبت از فرش خود داشته باشید، اما در صورتی که فرش دچار آسیب شد، وحشت نکنید و کار را به یک رفوگر ماهر بسپارید. رفوگری در تعمیر اشکالات فرش معجزه می کند.

تعمیر فرش معمولاً کاری نیست که بتوانید به تنهایی انجام دهید. این امر خصوصاً در مورد فرش های دستبافت و ابریشمی اهمیت دارد.  اگر می خواهید فرش خود را برای نسل های آینده در شرایط مطلوب نگه دارید، سپردن فرش به یک متخصص باتجربه تعمیر فرش نظیر قالیشویی توحید معمولاً عاقلانه ترین گزینه است.

آیا فرش من نیاز به تعمیر دارد؟پاسخ کوتاه این است که اگر هر نوع فرسودگی و پوسیدگی در فرش خود مشاهده کردید، باید به سرعت آن را برطرف کنید. شاید رنگ های فرش با گذشت زمان کمرنگ شده باشند و شما مایل باشید آن را به حالت اولیه خود برگردانید. یا شاید شما اسباب کشی کرده اید و فرش شما در طی این فرآیند صدمه دیده است. ترمیم آسیب های گسترده ممکن است نیاز به تغییر الگوی فرش یا خارج کردن بخشی از طرح داشته باشد. اگر می خواهید فرش شما مانند گذشته جلوه کند، بهتر است قبل از رسیدن به نقطه ای بدون بازگشت، هر چه زودتر آن را تعمیر کنید. صرف نظر از نوع آسیب، عدم تعمیر فرش، فقط باعث پیشرفت بیشتر مشکل در طول زمان و گران شدن هزینه تعمیر آن می شود.

تعمیر فرش در شیراز

فرش ها جزو مهمترین وسایل هر خانه ای به حساب می آیند که ممکن است در اثرحادثه و یا اتفاق دچار خرابی و آسیب دیدگی شوند و در این زمان ها لازم است به دنبال یک مرکز تعمیر و رفوی خوب فرش باشیم

در شهرهای مختلف ایران مراکز مختلفی در زمینه تعمیرات فرش فعالیت می کنند. شهر شیراز نیز از این قضیه مستثنی نبوده و شما م یتوانید تعمیرات فرش ها خود را به این مراکز بسپارید.درصورتی که تار و پود و پرز فرش به دلیل بیدخوردگی یا آتش سیگار یا در اثر اصطکاک ازبین رفته و در نتیجه در فرش سوراخ یا پارگی ایجادشده باشدمیتوان آن را رفو کرد. پیش از رفوگری باید فرش راشست‌وشو نمود زیرا رنگ‌های الیاف و پرزهای فرش و میزان پوسیدگی بیشتر مشخص شود. (منبع: ویکی پدیا)

بعضی اوقات فرش ها به دلایل گوناگون رطوبت، آتش‌سوزی، پوسیدگی، بیدزدگی و... دچار آسیب می شوند که بایستی تعمیر و رفوی آن انجام شود.

در واقع هنر رفوگری همان هنر بافتن فرش و قالی می باشد که بایستی به بهترین شکل ممکن انجام شود تا فرش (ماشینی و دستباف) مثل روز اول شود، مخصوصا برای فرش ها و قالی هایی که ارزشمند می باشد.

شما همشهریان عزیز که به دنبال مراکز تعمیر فرش در شیراز هستید، می توانید از لیستی که وبسایت کارشد تهیه کرده است، استفاده کنید و با آنها در ارتباط باشید.

وسایل و ابزاری که برای رفوگری فرش توسط مراکز تعمیر فرش مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  • نخ
  • سوزن
  • قیچی
  • ریشه
  • آستر
  • شیرازه
  • وصله
  • انگشتانه (برای استفاده از سوزن)
  • قلاب
  • خامه فرش بافی (برای پر کردن نقاط ساییده شده)
  • روکش

اگر به هر دلیل فرش و یا قالی شما (مخصوصا فرش های ارزشمند و دستباف) دچار آسیب دیدگی و یا خرابی شد، لازم است به دنبال مرکز تعمیر و رفوی فرش باشید که سابقه طولانی و درخشان در این زمینه داشته باشد و نباید عجولانه در این زمینه اقدام کنید.

برای انجام تعمیر و رفوی فرش در شیراز اصلا نگران نباشید زیرا مراکز رفوگری فرش در این شهر، فرش شما را به بهترین شکل ممکن تبدیل به روز اولش خواهند کرد.

منبع: ویکی پدیا