سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فوق تخصص گوارش و کبد شیراز

فوق تخصص گوارش و کبد

پزشکی گوارش یا گاستروانترولوژی (به انگلیسی: Gastroenterology) شاخه‌ای از علم پزشکی است که به مطالعه دستگاه گوارش انسان می‌پردازد. واژه گاستروانترولوژی از دیدگاه ریشه‌شناسی واژگان از سه قسمت واژگان یونانی گاستروس به معنای معده، آنترون به معنای روده و لوگوس به معنای عقل و فکرت تشکیل یافته‌است. (منبع: ویکی پدیا)

بسیاری از مردم در خصوص بیماری‌های مزمن گوارشی یا حتی بیماری‌های جدی این دستگاه در مرحله اول به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند.

در اکثر موارد، اگر یک مشکل گوارشی فراتر از محدوده عمل یک پزشک خانوادگی، داخلی یا پزشک مراقبت‌های اولیه باشد، افراد به فوق تخصص گوارش و کبد ارجاع داده می‌شوند.

در چه شرایطی بایستی به فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید؟

شما می‌توانید در دو حالت اورژانسی و غیر اورژانسی به پزشک فوق تخصص گوارش و کبد مراجعه کنید.

اگر در وضعیت اورژانسی قرار داشته باشید با شرایط زیر مواجه می‌شوید:

  • خون‌ریزی گوارشی فوقانی و تحتانی
  • کله سیستیت حاد
  • پانکراتیت حاد
  • درد شکم حاد
  • توکسیک مگا کولون

در غیر این صورت یعنی در وضعیت غیر اورژانسی قرار دارید و شرایط زیر برای شما پیش‌آمده است:

  • سرطان مری
    سرطان کولون (روده بزرگ)
    سیروز کبدی
    سرطان معده
    سندروم روده تحریک‌پذیر
    بیماری التهابی روده (شامل کرون و کولیت اولسرو)
    سرطان رکتوم
    هموروئید
    هپاتیت
    فیشر

از آنجا که متخصص گوارش در زمینه دستگاه گوارش انسان فعالیت انجام می دهد ، شاید خیلی ها این مسئله را ندارند که دستگاه گوارش شامل چه اعضایی از بدن می باشد.

خوب است بدانید که دستگاه گوارش انسان از دهان تا مقعد را تشکیل شده و شامل غدد و لوله گوارشی می باشد که غده های گوارشی هم شامل موارد زیر می باشد:

  • روده
    کبد
    غده های بزاقی و پانکراس معده

لوله های گوارشی شامل موارد زیر است:

  • حلق
    معده
    روده کوچک و بزرگ
    راست روده
    مری

بنابراین اگر شما با تشخیص دکتر خانواده خود در زمینه های نام برده شده دچار مشکل شدید، نیاز است به یک متخصص گوارش و کبد خوب مراجعه کنید.

فوق تخصص گوارش و کبد شیراز

برای درمان بیماری های گوارشی بایستی به دکتر متخصص مراجعه نمود، در صورتی که بسیاری از مردم به پزشک عمومی و پزشک خانواده مراجعه می نمایند تا درمانشان صورت پذیرد.

پزشکی گوارش یا گاستروانترولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که به مطالعه دستگاه گوارش انسان می‌پردازد. واژه گاستروانترولوژی از دیدگاه ریشه‌شناسی واژگان از سه قسمت واژگان یونانی گاستروس به معنای معده، آنترون به معنای روده و لوگوس به معنای عقل و فکرت تشکیل یافته‌است. (منبع: ویکی پدیا)

بیماری های بسیاری در دستگاه گوارش ممکن است بوجود آید که شامل: بیماری‌های مری، معده، سه بخش اول، دوم و سوم دوازدهه (دئودنوم)، تهی‌روده (ژژونوم)، چم‌روده (ایلئوم)، ایلئوسکال و مجموعه روده بزرگ (شامل کولون صعودی، عرضی و نزولی)، سیگموئید و راست‌روده (رکتوم) است. این بیماری ها بایستی توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود و مراحل درمان آغاز گردد.

شهر شیراز در زمینه های پزشکی بسیار قدرتمند بوده و در زمینه متخصص گوارش و کبد نیز بهترین پزشکان را در دل خود جای داده است. به همین دلیل وبسایت کارشد سعی بر این دارد تا شما عزیزان را با پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد شیراز بیشتر آشنا کند.

منابع:

  1. ویکی پدیا
  2. gi.org